5 perc olvasási idő

Már csak azért sem, mert magát a módszert Joseph Pilates nevű férfi dolgozta ki a 20. század elején. Ő maga ízületi fájdalomtól, angolkórtól és asztmától szenvedett. Saját gyógymódja mára világszerte ismertté vált és sokaknak segít a jobb életminőség megteremtésében. Néhány napja a saját bőrömön is megtapasztalhattam a jótékony hatásait.

Mi fog itt történni? 

Családias hangulatú, tükrös teremben vagyunk, hölgyek vesznek körül. Egy szem férfiként csöppet még zavarban is érzem magam, ám a lányok fesztelen jókedve könnyen oldja a hangulatot.  Most nem kettlebell és különböző súlyok emeléséről van szó, hanem a saját testem tudatosításáról, a mély izmaim erősítéséről, a test és lélek harmonizálásáról. Az én fejemben úgy élt a pilates, hogy “olyan, mint a jóga, csak dinamikusabb”. Ennek a mondatnak a dinamikus részét tartom helytállónak.
Bakos Zsuzsi, az Életmódtervezés megálmodója, tapasztalt lélekmentor, aerobik és pilates tréner előre felkészített, a bemelegítés a táncból is merít, de természetesen a kecses, lágy elemeket tartalmazó mozdulatsor sem szegte kedvemet. Bár ahogy a tükörben láttam magam, néha elég komikus látványt nyújtottam közben. De a szemem Zsuzsin tartottam és igyekeztem követni az áramló mozdulatokat.

Központban az erőközpont

Hamar eljött az a pont, amikor rájöttem, mennyire túlmutat a fizikai síkon ez a mozgás. Nem könnyű ugyanis megtalálni az alapját adó erőközpontot, és végig koncentrálni rá a gyakorlatok alatt.  Ez a rész ott helyezkedik el, ahol a köldökünket és gerincünket összekötjük egy képzeletbeli vonallal. A gyakorlatok közben erre a pontra koncentrálva máris más megvilágításba kerül az óra. Jobban kell figyelnem, mint eddig bármilyen más sporttevékenységnél. Persze rögtön megtaláltam ennek a figyelemnek a pozitív oldalát: a testtudatom élesedni kezd.
Különös figyelem fordul a légzésre is. A mozgással együtt zajlik a ki- és belégzésünk. Egy ütemben indul el minden porcikánk és Zsuzsi iránymutatásával harmonizáljuk a légzést a mozdulatokkal.

Áramlunk

Úgy érzem, hogy a fejem tetejétől a lábfejemig minden izomrostom dolgozik. Egy-egy gyakorlatnál szó szerint az áramlás érzése jár át. Ahogy kifújva a levegőt gördülök a gerincemen egészen fel, ülő pozícióba, majd teljesen előrehajolva. Belégzéskor pedig vissza. A koncentrációval és az energia központosításával a lelkem is megnyugszik, ugyanakkor feltöltődik. A harmónia szó jut eszembe.
A lányok egy-egy poénja a vizes pólókról még inkább flow-ba helyezi az egész mozgást. Biztos vagyok benne, hogy ez a szeretetteljes közeg is segíti a folyamatot. Jól érzem magam.

Test és lélek békessége

Ülő munkát végző ember vagyok, így megragadok minden lehetőséget a mozgásra. Heti háromszor futok, kétszer crossfitre járok és olykor ott vannak még a túrák is. Ezekből kiindulva úgy gondoltam, hogy a pilates nem foghat ki rajtam. Másnap reggel bizony izomlázat éreztem a combjaimban és a vállaimban. Viszont nem úgy, ahogy korábban, sokkal mélyebben. Megmozdultak olyan mély izmok, amiknek létezéséről nem is tudtam.

A pilatest ajánlják irodai munkát végzőknek, sérülések után rehabilitálóknak, élsportolóknak, akik kiegészítő mozgásra vágynak, vagy újrakezdőknek, akik nagy kihagyás után szeretnének újra mozogni.

A fizikai pozitívumok mellett ott a lelki vonatkozása is. A folyamatos koncentrációval, a testemre és magamra figyeléssel önkéntelenül is béke tölt el. A testrészeimet lelkem meghosszabbításaként érzékelem. A mozdulatsorokból nyugalom árad. A stresszt szó szerint kimozogjuk magunkból.

Jöhet a folytatás!

Bevallom, fogalmam sem volt, milyen gyakorlatoknak fog otthont adni a testem ebben a 60 percben. Alkatomhoz mértem a legtöbbet akartam kihozni a mozdulatokból, és egyáltalán nem éreztem egyedül magam az órán ezzel a törekvésemmel. Zsuzsi, mint első bálozónak segített, javított, hogy meglegyen a pontos tartásom.

Jól eső fáradtság töltött el az óra végére. Nemcsak testileg, mentálisan is, hisz annyi mindenre szükséges figyelni közben. Pont ez tetszett meg benne, hogy nem csak fizikai, hanem szellemi munka is folyik. Magamra figyelek. Feltöltődöm.
Míg ezeket a sorokat írom, egy fitballon ülök és figyelek az energiaközpontomra, a tartásomra. Tudom, hogy ez a koncentráció idővel beépül a mindennapjaimba és hozzásegít a tudatosabb léthez.

A fénykép Bakos Zsuzsi jóváhagyásával  közzétéve.