3 perc olvasási idő

A tudatos étkezés fogalmának jobb megértése érdekében először általánosabban kell körbejárni a kifejezést. Figyeljünk a tudatosságunkra hogyan használjuk; a megfontolt cselekedeteink hogyan hatnak ránk, másokra és a körülöttünk lévő világra. A tudatosság általában meditációhoz és a stresszmentességhez kapcsolódik, de hatékony eszköze lehet az étkezési szokások kiválasztásának, és azon döntéseinknek, amik az egészségünkre és a környezetünkre gyakorolnak hatást. Vessünk egy közelebbi pillantást arra, hogyan alkalmazhatjuk a tudatosságot a mindennapi étkezési magatartásainkkal kapcsolatban.

Fontos figyelnünk azokra a kérdésekre, hogy ki? mi? mikor? hol? miért? és hogyan? étkezünk.

MIÉRT eszel? Éhes vagy? Stresszes? Szomorú? Ünnepelsz valamit? Készíts egy étkezési-naplót, és figyeld az étkezési szokásaid. Talán felfedezheted, hogy több magas zsír- és kalóriatartalmú ételeket fogyasztasz, amikor stresszes vagy. Ha tudatában vagy ennek a tendenciának, akkor más módokon is meg lehet keresni a stressz enyhítését, amelyek nem tartalmaznak kalóriadús ételeket, amik súlygyarapodáshoz vezetnek.

MIT eszel? Ügyelj az élelmiszerek címkéjére, az összetevők listájára és a beszerzésre. Kerüld el az olyan élelmiszereket, amelyek stresszt váltanak ki a szervezetedben, például finomított cukrok és szénhidrátok. Ha látod ezeket az első öt összetevőben, keress valami mást. Ne felejtsd el, mit eszel. Válassz minőséget a mennyiség helyett. Válassz frisset a konzerv helyett.

MIKOR eszel? Ha lehetséges, kerüld az adhoc étkezést. Ehelyett igyekezz elosztani az étkezést egész napra, ami könnyebb emésztést jelent a szervezet számára.

KI pakolja tele a tányérodat? Légy tudatában, hogy a kevesebb több. Kevés minőségi ételellel sokkal jobb energiaszintet tudsz elérni és fenntartani, mint a szemét kajákkal.

HOL eszel? Megtiszteled magad és az ételed azzal, hogy asztalnál, tányéron fogyaszd el a főétkezéseket? Vagy inkább az irodában, a számítógép mellett eszel, ahol az egész napodat töltöd? Vagy menet közben, miközben A-ból B-be közlekedsz? A lehetőségekhez mérten, próbálj ülve, nyugodtan étkezni.

HOGYAN eszel? Ez talán a legfontosabb. Engedd el mind az öt érzéked, lassulj le, hogy értékeld és élvezd az étkezést. Az étkezés nagyon érzékeny és talán a legnagyobb fegyverünk a betegségek ellen.

Tedd fel magadnak az alábbi kérdéséket és légy őszinte magadhoz. A tudatos táplálkozás gyakorlást igényel, és a legjobb eredmény elérése érdekében mindennap gyakorolni kell.

Tudatos étkezési kérdések

  • Ülve eszek?
  • Gyorsan vagy lassan eszek?
  • Falom az ételt vagy minden harapást megízlelek?
  • Az étekezésre koncentrálok vagy mellette más dolgot is végzek?
  • Figyelek az éhségérzetre (éhes, jóllakottság, teltségérzet)?
  • Unalmamban eszek, stressz miatt vagy szorongásból?

 

Gondatlan étkezés

  • Érzelmi evés
  • Falás, szinte harapás nélkül
  • Étkezés menetrend szerint: éhes vagy vagy sem.
  • Kihagyott étkezések, figyelmen kívül hagyva az éhséget
  • Össze-vissza étkezés, pl tévézés vagy vezetés közben
  • Zabálás, majd bűntudat érzése

Ha sétálsz, sétálj. Ha eszel, egyél. – Rashaski Zen Proverb

 

Forrás